Справочник

Возможности пакета Blender

При создании этой страницы использовано описание пакета на английском, приведенное на официальном сайте Blender. Но, так как в структуре Cправочника эта страница играет роль оглавления, то в процессе перевода и работы над ней отдельные части и порядок их следования пришлось изменить.

Интерфейс программы



Моделирование



  • Возможности использования базовых 3D объектов различных типов - полигональные меши (polygon meshes), NURBS поверхности (surfaces), кривые Безье (bezier curves), B-сплайны (B-spline), метаболы (metaballs), векторные шрифты - TrueType, PostScript, OpenType.
  • Very fast Catmull-Clark subdivision surfaces with optimal iso-lines display and sharpness editing
  • Full multiresolution sculpting capabilities with 2D bitmap/3D procedural brushes (Paint, Smooth, Pinch, Inflate, Grab) supporting symmetry
  • Modifier stack deformers such as Lattice, Curve, Armature or Displace
  • Mirror modifier with middle vertices clipping and automatic deletion of inner faces
  • Non destructive real time Boolean and Array modifiers
  • Mesh modeling based on vertex, edge and/or face selection
  • Smooth soft selection editing tools for organic modeling
  • Python scripting access for custom tools


Скелетное моделирование (rigging)

  • Режим быстрого создания скелета.
  • Интерактивная трехмерная окраска для управления весом вершин.
  • Быстрое создание облегающих оболочек (шкурок).
  • Инструмент автоматического создание шкур по принципу теплового баланса.
  • Возможность использования зеркального редактирование при создании костей и управлении весовыми настройками вершин.
  • Деформация с использованием алгортмов "двойного кватерниона" уменьшющая усадку и другие визуальные ошибки деформации костей.
  • Эффективные инструменты использования объемной управляющей решетки при деформации сложных мешей, позволяющие получать отличные результаты.
  • Удобные средства управления ригом (оснасткой) с использованием многослойных скелетов и окраски групп.
  • B-сплайновая интерполяция костей. Забудьте о скручивании локтевых суставов!
  • Использование стеков для настройки IK связей и ограничений.
  • Если Вам требуется что-то особенное, что еще не реализовано в коде программы, то Вы можете реализовать это при помощи скриптов Python без необходимости перекомпиляции программы.

Анимация



  • Арматурная (скелетная) деформация с использованием методов прямой/инверсной  кинематики и поддержкой схем целевых полюсов.
  • Инструменты автоматизации ИК (IK) позволяют легко позиционировать (настраивать позы) с использованием каналов прямой (FK) кинематики.
  • Редактор нелинейной анимации для смешивания отдельных действий (движений), создаваемых в редакторе действий (Action editor).
  • Система автоматической настройки циклов использующих линии путей.
  • Системы ограничения анимации.
  • Управляемые регуляторы вершин в ключевых кадрах при создании морфинга.
  • Редактирование и создание новых blendshapes используя уже существующие.
  • Редактор поз для создания анимации персонажей
  • 'Ipo' система интегрирующая и методы использования траекторий движения и традиционную технику редактирования ключевых кадров.
  • Аудио редактор поддерживающий воспроизведение, смешивание и редактирование для синхронизации звукового сопровождения.
  • Временная шкала обеспечивающая быстрый доступ ко многим функциям воспроизведения, создания автоключей, использования вспомогательных маркеров.
  • Использование сценариев Python для настройки и воспроизведения необходимых эффектов анимации.

UV Unwrapping (развертка)

  • Конформные  и основанные на углах алгоритмы разворачивания.
  • Интерактивное трансформирование UV карт с использованием назначенных вершин.
  • Сглаживание трансформаций благодаря использованию редактирования с пропорциональным понижением UV карт.
  • Управление формой разверток по швам.
  • Кубические, цилиндрические, сферисеские проекции вида.
  • Уменьшение искажений за счет применения алгоритмов деления UV карт по методу Catmull-Clark.
  • Уменьшение искажений поверхности при помощи инструмента "Minimize stretch" (Минимизация растяжек)
  • Многослойные UV карты.

Физика и частицы



  • Particle system can be atached to any mesh object. Control methods include weight painting, textures, curve guides, wind and vortex effects. Particles can be deflected by moving geometry
  • Hair strands can be created by a static particle system, supporting all particle control methods
  • Fluid simulator with fully animated inflow, outflow, obstacle and fluid objects. Gravity and viscosity settings can also be animated. Supports vector blur and is integrated with the particle system
  • Realtime soft body solver integrated in mesh, lattice, curve and text objects. Supports collision detection and particle field effects like Wind or Vortex, soft bodys can also be baked for faster playback/rendering
  • Game engine rigid body physics can be easily baked into animation curves

Создание 3D игр "реального времени"





  • Graphical logic editor for defining interactive behavior without programming
  • Collision detection and dynamics simulation now support Bullet Physics Library. Bullet is an open source collision detection and rigid body dynamics library developed for Play Station 3
  • Shape types: Convex polyhedron, box, sphere, cone, cylinder, capsule, compound, and static triangle mesh with auto deactivation mode
  • Discrete collision detection for RigidBody simulation
  • Support for in-game activation of dynamic constraints
  • Full support for vehicle dynamics, including spring reactions, stiffness, damping, tyre friction etc
  • Python scripting API for sophisticated control and AI, fully defined advanced game logic
  • Support all OpenGLTM lighting modes, including transparencies, Animated and reflection-mapped textures
  • Support for multimaterials, multitexture and texture blending modes, per-pixel lighting, dynamic lighting, mapping modes, GLSL vertexPaint texture blending, toon shading, animated materials, support for Normal Maping and Parallax Mapping
  • Playback of games and interactive 3D content without compiling or preprocessing
  • Audio, using the SDL toolkit
  • Multi-layering of Scenes for overlay interfaces

Рендеринг



  • Fast inbuilt raytracer
  • Oversampling, motion blur, post-production effects, fields, non-square pixels
  • Tile-based and fully threaded
  • Render layers and passes
  • Render baking to UV maps and object to object baking (full render, ambient occlusion, normals, textures)
  • Render engine tightly integrated with the node compositor
  • Halo, lens flares and fog effects
  • Vector motion-blur post-process effect (using node compositor)
  • Realistic defocus (DOF) post-process effect (using node compositor)
  • Edge rendering for toon shading
  • Interactive preview rendering panel in any 3d view
  • Ambient Occlusion
  • Approximate Global Illumunination
  • Export scripts available for external renderers such as Renderman, Povray, Virtualight, Lux, Indigo and V-Ray - See Resources for a full list.

Освещение



  • Diffuse shaders such as Lambert, Minnaert, Toon, Oren-Nayar, Lambert
  • Specular shaders such as WardIso, Toon, Blinn, Phong, CookTorr
  • Node editor for creating and mixing complex materials
  • PyNodes: write your own Python shaders with realtime feedback, no need to compile
  • Material previews rendered by main render engine
  • Fast, realistic subsurface scattering
  • Blurry reflections and refractions
  • Tangent shading to give any shader an anisotropic effect
  • Versatile procedural textures system
  • Reflection maps
  • Normal, displacement and bump maps

Imaging and Compositing



  • Compositor tightly integrated and aligned with the rendering pipeline
  • MultiLayer OpenEXR files allow to store and reuse raw renderlayer and passes data
  • Complete list of composite node filters, convertors, color and vector operators and mixers including Chroma Key, Blur, RGB Curves, Z Combine, Color Ramp, Gamma Correct
  • Preview panel to define the portion of interest. A composite then only happens on this part
  • Threaded and memory efficient (up to 8 processors)
  • Near realtime sequencer can edit hours of video
  • Waveform and U/V scatter plots
  • Open and write many audio & video file formats using ffmpeg
  • Can render using frameserver-support directly into foreign applications
  • Supports float images as well as regular 8 bits images
  • Curves tool allows you to create a mapping from the float range to a displayable result (for HDR images)




Файлы

  • Save all scene data in a single .blend file, even images, sounds or fonts can be packed for easy transportation
  • Powerful built-in database system allowing instances, scene management, and dynamic linking multiple project files
  • .blend format supports compression, digital signatures, encryption, forwards/backwards compatibility and can be used as a library to link to from other .blend files
  • Read and write support for many other 2D and 3D formats
  • 2D: TGA,JPG, PNG, OpenEXR, DPX, Cineon, Radiance HDR, Iris, SGI Movie, IFF, AVI and Quicktime GIF, TIFF, PSD, MOV (Windows and Mac OS X)
  • 3D: 3D Studio, AC3D, COLLADA, FBX Export, DXF, Wavefront OBJ, DEC Object File Format, DirectX, Lightwave, MD2, Motion Capture, Nendo, OpenFlight, PLY, Pro Engineer, Radiosity, Raw Triangle, Softimage, STL, TrueSpace, VideoScape, VRML, VRML97, X3D Extensible 3D, xfig export

Поддерживаемые платформы

  • Windows XP, Vista, 7
  • Mac OS X (PPC and Intel)
  • Linux 
  • FreeBSD

Blender работает и на 32-х и на 64-х битных системах